اخبار > سودابه سالم: موسیقی تاثیر بسیاری در رشد همه جانبه کودک دارد


 

 

سودابه سالم: موسیقی تاثیر بسیاری در رشد همه جانبه کودک دارد

مدرس موسیقی کودک یادگیری موسیقی را از عوامل تاثیرگذار در رشد کودکان دانست.

 

 

 



مدرس موسیقی کودک یادگیری موسیقی را از  عوامل تاثیرگذار در رشد کودکان دانست.


سودابه سالم، مدرس و هنرمند صاحب سبک موسیقی کودک که چندیست دوره های آموزشی موسیقی کودکان زیر نظر وی در مرکز آموزش بنیاد در حال برگزاری است در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی ضمن بیان اینکه مسئله آموزش برای کودکان در برگیرنده حیطه های مختلفی است، خاطرنشان کرد: یکی از حیطه ها، آموزش هنر و بالاخص موسیقی است که تاثیر بسیار زیادی در رشد همه جانبه کودک دارد.


وی ادامه داد: آموزش موسیقی باید در دوران پیش از دبستان تا راهنمایی در کنار سایر آموزش ها، مسئله مهمی برای حیطه های مختلف رشد کودکان از قبیل رشد شناختی، رشد اجتماعی، رشد هیجانی و رشد عاطفی آنها است.


سالم تصریح کرد: با شروع نوازندگی ساز، تمام مسائل فوق در آن گنجانده می شود اما مهارت نوازندگی مسئله دیگری است. افراد به ویژه کودکان برای آموختن مهارت نوازندگی یک ساز، باید پیش از آن تجربه شرکت در کلاس های آموزش موسیقی داشته باشند تا با موسیقی و مفاهیم آن آشنا شوند و موسیقی برای آنها معنا پیدا کند زیرا در صورتی که به یکباره به کلاس ساز بروند، با مسائل تئوری و عملی موسیقی در کنار هم روبرو می شویم که این موضوع آموختن را برای کودک سخت تر می کند.


این مدرس موسیقی کودک تاکید کرد: دو نکته مطرح می شود. آموزش موسیقی هم رشد کودک کمک می کند و هم مانند سایر آموزش ها، زمینه ای می شود که بتواند مهارت موسیقی را شیرین تر و روان تر بیاموزد.


وی در پاسخ به نحوه تشخیص استعداد کودکان در زمینه موسیقی اظهار داشت: تعریف دقیقی از استعداد وجود ندارد ولی کار کودک یادگیری است. هرچقدر امکانات بیشتر و آموزش های جالب و متنوع تری را برای کودک فراهم کنیم، توانایی و زمینه انجام بسیاری از فعالیت ها در کودک قوی تر می شود.


این هنرمند افزود: امروزه معتقدیم تمام کودکان توانایی یادگیری دارند. در توانایی انسان ها زمینه های ژنتیکی و زمینه های پرورشی موثر است اما امروزه محققان به نقش پرورش اهمیت بسیاری می دهند.


سالم نقش علاقه را در یادگیری موسیقی بسیار مهم دانست و گفت: انگیزه، انگیزش و علاقه در یادگیری نقش بسیار مهمی دارد در نتیجه شیوه ای که در کلاس های کودکان اجرا می شود، باید به نوعی باشد که کودک را جذب کند. این کلاس ها در درجه اول باید گروهی و براساس توانایی های فیزیکی جسمی و ذهنی کودک طراحی شود و هنرجویان بتوانند خواندن، صداسازی و تنفس را در آن تجربه کنندکلاس شیوه کلاس های موسیقی کودک در سنین مختلف باید متفاوت باشد زیرا توانایی های آنان متفاوت است.


این صاحب سبک موسیقی کودک با تاکید بر اینکه فضا برای یادگیری موسیقی بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: هرچه کلاس ها بزرگتر و سازها استانداردتر باشند و امکان انجام فعالیت هایی نظیر پا کوبیدن، دویدن و پریدن وجود داشته باشد و در مجموع فضای کلاس توجه کودک را صرفا به موسیقی جلب کند، در یادگیری تاثیرگذارتر است. علاوه بر آن معلم باید به مراحل رشد کودک و تکنیک های آموزشی آگاه باشد، که کودک بتواند تجربه های خوبی در زمینه موسیقی کسب کند.


وی در پایان سازهای کارگاه موسیقی کودکان (ارف) را برای شروع فعالیت موسیقیایی کودکان مناسب دانست و گفت: سازهای کارگاه موسیقی کودکان (ارف)، ساز نیستند و صرفا کمک می کنند که کودک تجربه های موسیقیایی داشته باشد و بتواند با استفاده از آنها خلاقیت خود را نشان دهد و به تقلید صرف از یک آهنگ نپردازد.


 

 
  دوشنبه ٢٤ تير ١٣٩٢ - ١٤:٠٩ / تعداد نمایش: 651          


خروج